آخرین عناوین

دوشنبه 22 دی 1393-15:17 کد خبر:4476

یک مسئول در مازندران خبر داد:

اراضی "بانک زمین" بیش از ۲۰ سال راکد مانده است/مسئولان کمک نمایند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: اراضی "بانک زمين" در بهشهر، بيش از ۲۰ سال راكد مانده که بايد فعال و موجب رونق كار شود كه برای آماده سازی نيازمند همكاری مسئولان و روستاييان است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، دلاور حیدرپور در جلسه بررسی مشکلات زمین های بانک زمین بهشهر در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: زمین های بانک زمین درمنطقه امیرآباد بهشهر واقع شده است که سال های مختلف در این راستا کار شده تا زمین ها احیا شود اما در مازندران هنوز شبهه وجود دارد و برداشت این بود که زمین ها را دادند به بانک زمین برای عمران و آبادانی تا استفاده کند و منفعتی برای مردم نداشته باشد.

وی افزود: همه منافع این زمین ها برای مردم و اهالی منطقه است و دولت چشم داشتی به زمینهای "بانک زمین" ندارد و تنها به فکر عمران و آبادنی منطقه هستیم.

حیدرپور ادامه داد: تاکنون در جهت تسطیح، احیا و شبکه این زمین ها کار انجام شده و در اختیار مسئولان کشاورزی استان گذاشته شد تا تصمیم گیری در جهت واگذاری انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه بهترین روش اجاره به شرط تملیک است یادآور شد: در این شرایط، آورده و پول نمی خواهد و زمین به افراد واگذار می شود و افراد طرف حساب بانک کشاورزی شده و به تدریج که اجاره پرداخت شد سند می گیرند و با پرداخت اجاره در زمانهای مختلف، اراضی به شرط تملیک واگذار می شود.

وی گفت: در زمان کنونی، زمین آماده کشت با معرفی ما تحویل افراد و بهره برداران می شود و بهره برداران، بخشی از درآمد زمین را برای اجاره می دهند که در واقع قیمت زمین است و اجاره نیست و در مجموع، ما در این واگذاری، زمین را آماده کشت و کار، تحویل می دهیم.

حیدر پور با بیان اینکه در طول ۵ سال گذشته در استان مازندران، ۵ مجتمع دامپروری و ۵ مجتمع گلخانه ای ، با پول دولت آماده و به فارغ التحصیلان واگذار شد که نه پول می آورند و نه وام می گیرند و هیچ گونه سرمایه گذاری انجام نمی شود و رها شده است.

وی ادامه داد: مازندران استانی کشاورزی است و محور استان کشاورزی است و همه مسئولین نگاهشان این است که از این ظرفیتها استفاده کنیم.

حیدرپور افزود: زمین از زمان حضرت آدم بوده و استفاده نشده و اکنون نیازمند احیا است که با توجه به دارا بودن آب سد گلورد و شهید رجایی مشکل آب نداریم و این واگذاری به مردم، بهترین روش احیای اراضی است که نیازمند پول دولت نیست و از اعتبارات بانک کشاورزی است که بانک، زمین را آماده و در اختیار مسئولین می دهد تا به افراد بهره بردار تحویل شود.

وی یادآور شد: استفاده از این زمینها برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی، پتانسیل خوبی است که بعد از ۲۲ سال رها شدن، دوباره احیا می شود که با توجه به اینکه شرکت دولتی است و قرار نیست خودش تولید کند این اراضی به مردم واگذار می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به اینکه مطالعات گذشته در این راستا قدیمی شده بود اضافه کرد: مقرر شد تا  از خرداد مطالعات بروز شود و در دهه فجر این اراضی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، کلنگ زنی و همزمان اقدامات اجرایی با مطالعه انجام شود تا در طول دو تا سه سال دیگر این زمین به تولید ختم شود.

حیدر پور ادامه داد: اراضی بانک زمین بهشهر، از مناطق ۴ گانه حفاظت شده محیط زیست کشور است که سند بیش از ۱۸ هزارهکتار زمین به "بانک زمین" انتقال داده شد که  مقرر شد محیط زیستش باقی بماند که ۱۲ هزار هکتار آن متعلق به محیط زیست است و اراضی حفاظت شده است که با همکاری همکاران منابع طبیعی، محیط زیست و مسئولان مناطق حفاظت شده مشخص شده، بخشی توسط اهالی تصرف شد و بخش دیگری برای عمران و آبادی در نظر گرفته شد که برای مردم است.

وی گفت: همه هدف ما برای استفاده بهینه از این اراضی است و وقتی زمین آماده کشت شد، بهره بردار معرفی می شود از طرف جهادکشاورزی تا قرارداد با بانک ببندد تا استفاده و کشت کند و اجاره پرداخت کند و برای عمران آبادانی منطقه مفید باشد.

این مسئول بیان داشت: در استان های دیگر هم این کار انجام شده و آب برای اراضی فراهم شده است، اما خوشبختانه برای این اراضی، آب از سد گلورد و شهید رجایی قابل تامین است و امور آب قرار داد بسته و مشکل آب نداریم و زمین باید آماده شود برای واگذاری تا با کاربری که با مطالعه انجام می شود این اراضی برای مصارف باغی، شیلات، پرورش میگو و ... در نظر گرفته شده و به بهره برداران واگذار شود.

حیدرپور گفت: زمین قابل انتقال نیست و یک سانتی متر آن را هم دولت نظر ندارد تا استفاده کند، افرادی که حق و حقوق دارند اولویت دارند و قرار نیست از شهر و استان دیگر افراد بیایند.

وی اضافه کرد: با احیای این اراضی، کشاورزی و دامداری رونق می گیرد و مطالعه مشاغل و تولیدات جانبی در دست اقدام است و در این رابطه فرماندار و مسئولان، باید در کنار ما باشد تا با همراهی بهره برداران اولیه که روستاییان داخل محدوده و همسایه آن هستند کار ها عملیاتی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران افزود: زمین برای مردم منطقه است و مردم منطقه در اولیت هستند تا بهره برداری و آبادانی کنند. توقع داریم که روستاییان اطراف بعنوان بهره بردار اولیه، همکاری کنند تا اجرایی شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :